Anna & Anja down under in Australië 3 - 29 april 2018

26 april 2018 - Cairns, Australië

Op 18 april in de middag kwamen we na n rustige vlucht van 4 uurtjes (wat is dit land groot he) in Cairns aan. Met de shuttlebus waren we in no time bij ons hotel buiten t centrum. Meteen even n duik genomen in t zwembad daar. Dat was best koud vergeleken met Darwin. Daarna zijn we de stad in gegaan, over de boulevard bij de zee, volgens het advies van de dames bij de receptie. Die tipten ons ook over een bootrestaurant met dagverse vis. Dat was nog wel even een flinke wandeling. Heerlijke garnalen en oesters gegeten. De formaten zijn hier veel groter dan thuis. Beetje te veel besteld dus... Via de night market (n soort mini zwarte markt a la Beverwijk) liepen we terug naar ons hotel. De volgende dag haalden we onze huurcampervan met de naam Aldrin op (huurauto's hebben daar allemaal n naam) en gingen we op weg richting Cape Tribulation. We reden lekker langs de kust, de weg liep vlak langs de zee. Prachtige uitzichten op bountystranden en we stopten al snel bij Ellis Beach. Stoelen uitgeladen en lekker even zitten genieten van zon, zee, palmbomen en strand. Onze volgende stop was Port Douglas, een soort Castricum of Aerdenhout zeg maar. Hier hebben we informatie ingewonnen over mogelijke snorkeltrips. We wilden graag zeeschildpadden tegenkomen en besloten ons geluk eerst te beproeven in Cape Tribulation. We hebben overnacht in Newell Beach waar we n gezellig klein campinkje aan zee vonden. Daar maakten we niet alleen kennis met de eigenaren maar ook met n aantal vogels, vlinders, planten, bomen en n slang die we nog niet eerder hadden gezien. We kregen zo maar passievruchten vers van de struik. Bij deze camping kwamen we erachter dat er vaak n keukenruimte aanwezig is met kookstel en vaak ook een bakplaat/barbecue. Die mag iedereen gratis gebruiken. Ook in parkjes langs de kust staan er van die apparaten op gas en ook vaak waterkranen die iedereen vrij mag gebruiken. De camping bij Newell Beach was n heerlijke plek. De vogeltjes maakten ons de volgende ochtend wakker. Na n lekker ontbijt en even zwemmen in t zwembad (je mag ook hier nergens in zee zwemmen vanwege t risico op krokodillen en levensgevaarlijke kwallen met lange tentakels) reden we naar Cape Tribulation. Onderweg nog 2 stops. De 1e om kokosnoten te kraken, n bijna onmogelijke missie zonder passend gereedschap. De 2e stop was vanwege n mannetjes cassuarie die rustig stond te poseren in een riviertje dat we overstaken. n Grote vogel, lijkt qua formaat nog het meest op n struisvogel. Zwart met n rode kop en n blauwe nek. Later hoorden we dat ze n soort van scheermesjes aan hun poten hebben waarmee ze je flink kunnen verwonden als ze agressief worden. Overal staan waarschuwingsborden voor overstekende cassuaries. Op de weg kwamen we ze niet tegen. Later zagen we nog n vrouwtjes cassuarie op t strand. Op onze bestemming aangekomen, kozen we n camping dicht bij de zee. Hier bleven we uiteindelijk 3 nachten. Lekker relaxen, elke avond poolen in de bar en genieten van t tropisch regenwoud en t strand. We boekten daar n snorkeltrip bij Ocean Safari. Dat was n groot succes: behalve heel veel verschillende soorten en kleuren vissen en koraal kwamen we ook n zeeschildpad tegen waarmee we n stukje zijn meegezwommen. Dat was geweldig. Terug aan wal hebben we nog foto's gemaakt van n grote spin en zagen we n prachtige grote blauwe vlinder. Het lukte toen niet om die vast te leggen voor het nageslacht. Vlakbij onze parkeerplek kwamen er regelmatig pauwen en andere inheemse loopvogels kijken of er wat te halen viel. In de doucheruimte zat regelmatig n kikker lekker te poedelen. Helaas kwam ook aan dit paradijs een eind. Op weg terug naar t zuiden deden we nog n crocodile cruise op de Daintree river. We kwamen verschillende crocs tegen, ook jonkies. En onze kapitein wist veel te vertellen over bomen en planten. Zo waren er mangrovebomen met groene bladeren en n enkel geel blad. De kapitein vertelde dat die bomen het water zuiverden. Alle zouten kwamen in t gele blad terecht, dat uiteindelijk afsterft. En dan neemt n volgend geel blad t over. We sliepen weer in Newell Beach. De volgende dag stond Mossman Gorge op het programma. Dit gebied wordt gerund door n Aboriginal gemeenschap. Je kunt er wandelen, zwemmen en n rondleiding door een Aboriginal krijgen. Wij wandelden mee met gids Roy, een van de 'elders', ouderen, en oprichter. Hij had n paar weken eerder ook Prince Charles rondgeleid. Hij vertelde prachtige verhalen uit zijn eigen jeugd hier vol mystiek en wijze lessen. Hij vertelde o.a. over de Daintree noot die ze fijnmaalden en als visvoer gebruikten. Vissen werden hier slaperig van waardoor ze ze makkelijk konden vangen. Ook liet hij n soort liaan zien. Als je daar n stuk van af snijdt heb je vers bronwater. Hij wees n struik aan met bladeren die je helse pijnen kunnen bezorgen als ze je huid aanraken. De enige remedie hiertegen is over de zere plek heen piesen. Het is maar dat je het weet. Hij liet zien dat ze gekleurde stenen nat maken en gebruiken om zichzelf te beschilderen. Ook groeiden er planten waarvan je de bladeren kon gebruiken als zeep en het binnenste van de plant zelf ook als remedie tegen muggenbeten. Hartstikke interessant allemaal. Hierna zelf nog n flinke wandeling door t bos gemaakt waarbij we een enorme boom tegenkwamen die Anja deed denken aan de levensboom van Avatar. Na dit avontuur reden we via de tablelands door naar Mareeba waar we in de schemering aankwamen. Weer n heel ander klimaat en landschap. Even bij Boris en Tess gecheckt waar zij hier die leuke walibies hadden ontmoet. Dat was bij Granite Gorge. Die nacht in Mareeba koelde t flink af. Anna was de volgende dag in de ochtendmist al vroeg op pad om de omgeving te verkennen. In de ochtendschemering zag ze daar n paar rotskangoeroes in t wild (nog geen foto's). Na t ontbijt reden we naar Granite Gorge. Ook daar weer prachtige natuur, vogels, rotsblokken en natuurlijk walibies gezien, die naar je toe kwamen en uit je hand aten van voer dat je daar kon kopen. Sommige walibies hadden n jonkie in hun buidel. Zie foto's en filmpje, zooo lief... We maakten in dit park ook weer n pittige wandeling met veel klim- en klauterwerk. De beloning was n verkoelende dip bij n kreek en na afloop n lekker ijsje. Bij het park was n kampeerterrein. We besloten hier te overnachten. Toen we de auto wilden starten om naar n kampeerplek te rijden, deed die helemaal niks meer. Het bleek dat we de lichten van de auto aan hadden laten staan, oeps... Gelukkig hadden we het telefoonnummer van de Australische wegenwacht, die ons die avond nog kwam verlossen. Heerlijk gekokkereld daar en toen lekker naar bed. n Fijne plek om te zijn, echt midden in de natuur, al die voor ons vreemde dierengeluiden en verder die heerlijke rust en prachtige sterrenhemels. De volgende ochtend op ons gemak alles weer ingepakt en ingeladen voor onze laatste etappe met de auto terug naar Cairns. Onderweg nog even gestopt bij Coffee Works, n winkel waar je allerlei soorten koffie, chocolade, thee en brocanterie kon kopen. Daarna nog n korte stop in Karandu voor t bekijken van tropische vlinders en Aboriginal kunst. En toen was t tijd voor de autowasserette in Cairns en t inleveren van de auto. Binnen 2 minuten na t bestellen van n Uber stond deze al voor onze neus om ons naar t vliegveld te brengen. Die avond vlogen we terug naar Brisbane voor onze laatste dagen met Boris en Tess.

1. Hanny:
    26 april 2018
    Wat weer een prachtig verhaal enbelevenis ,met mooie foto's
    Geniet van de jonge lui.
    Erg he ,het zit er bijna op ??
    Gaat egel te snel he!
  2. Stella:
    27 april 2018
    Très beau parcours !!! Et de superbes photos !! Merci pour le partage !! Bisous !!
  3. Ineke:
    27 april 2018
    Wat een geweldige vakantie!!
  4. Hein:
    27 april 2018
    Een aparte wereld. Bijzonder om mee te maken. Goed dat jullie dit hebben opgepakt. Op elk hoekje een avontuur of een bijzonderheid. Dank voor het delen. Blijf ook de laatste dagen genieten. 👍🙂
  5. Lan:
    28 april 2018
    Mooi verslag! Mooie reis! Alleen dat de foto’s in 2017 zijn gemaakt.......strange!
  6. Anja:
    28 april 2018
    Nee hoor, maar mijn camera staat verkeerd. Ik weet niet hoe ik.het moet aanpassen, Boris gaat het nu voor mij doen.
  7. Emmie en Alma:
    29 april 2018
    prachtige verhalen en avonturen, geniet er nog even van voor jullie terugkeren naar de bewoonde wereld.
  8. Tilly:
    1 mei 2018
    Hallo Meiden
    Wat een geweldige foto s ,
    Wat een beleving !!
    Dat kunnen ze jullie niet meer afpakken .
    Ik benijd jullie maar gun t jullie wel .
    Mooie jonge mensen die Boris en Tessa .
    Geniet nog maar even .
    Lieve groeten