Naar de Pyreneeën en terug

13 mei 2018 - Ninove, België

Vandaag zondag 13 mei, Moederdag, en mijn rustdag. Het regent voor het eerst, een goede reden dus om niet te fietsen.

Vrijdag heb ik toch nog 67 km gefietst, maar gisteren was een rustig dagje en heb ik er maar 38 gefietst, wel heb ik mijn eerste heuvels bedwongen, ook dat ging best goed.

In totaal na 6 dagen fietsen 321 km op de teller.

Toen ik vrijdag vertrok bij mijn AirBnB adres in Zoersel, gaf de eigenaresse mij een rolletje vlaggen uit Nepal om aan mijn vlaggenmast te hangen, ik fiets nu dus ook nog voor wereld vrede, geweldig toch!! Tijdens het ontbijt, hebben wij met elkaar een gesprek gevoerd over onze activiteiten na het werk leven, ( zij was ook niet meer piep jong) het bleek dat zij allerlei activiteiten organiseert en subsidies regelt om geld in te zamelen voor een school in India, ze is er in april geweest en was nog erg onder de indruk. Mooi dat mensen dat doen. Ik heb verteld over mijn Roze 50+ activiteiten, dat is natuurlijk heel iets anders, maar ook belangrijk en daarin vonden we elkaar.

De afgelopen dagen ben ik België met heel andere ogen gaan zien, ik vond het nooit echt een mooi land, met uitzondering van de Ardennen natuurlijk.

Maar, waar ik nu gefietst heb is zo prachtig, en ook nog op geweldige fietspaden, ik had gelezen in het route boekje dat ik regelmatig over een jaagpad langs de Mark en de Dender moest rijden en verwachte een slecht begaanbaar pad, onverhard en zo, maar niets is minder waar, in België is een jaagpad een prachtig geasfalteerde weg waar je heerlijk langs de rivieren fietst.

De rivieren waar ik het over heb zijn geen brede rechtdoor stromende wateren, nee, het zijn kleine rivieren die heerlijk door bossen en weilanden meanderen. Af en toe kom je door een dorpje, waar dan ook steevast een supermarkt is waar ik lekker verse broodjes, fruit en of een salade kan scoren voor mijn lunch aan een picknicktafel iets verderop in het zonnetje. Klinkt dat niet als een feestje?

Vrijdag middag, toen ik bijna bij mijn slaapplek was, reed ik op alweer zo'n mooi fietspad genaamd de Leireken route en kwam ik langs de Palm brouwerij, er was een cafeetjes naast, dus even gestopt en lekker een Palm biertje van de tap gedronken terwijl de uitbater mooie verhalen over zijn reis naar Santiago vertelde. Het was bijna jammer om verder te fietsen, maar ja er werd op mij gewacht door de jonge man waar ik mijn overnachting had geboekt.

Gisteren dus na een klein stukje fietsen bij de AirBnB aangekomen waar ik 2 nachten heb geboekt, het bleek een paardenhouderij te zijn, de kamers zijn zeer comfortabel en de mensen ook heel aardig, ik voel me hier helemaal thuis.

Vandaag lekker uitgeslapen en een echt Moederdag ontbijtje gekregen, ondanks de regen toch maar even gaan wandelen en straks even op zoek naar een plek om iets te eten, dan is mijn eerste rustdag alweer voorbij.

Morgen gaat de reis naar Doornik, de laatste stop in België, het wordt een pittige dat van 67km met een paar heuvels. Ik ben benieuwd.

1. Guy:
    13 mei 2018
    Anja, wederom een stuk om van te genieten en ook leuk hoe jij het beschrijft
    Ik blijf je volgen dame, goede reis morgen, Guy
  2. Anna:
    13 mei 2018
    Heerlijk verhaal weer lieverd en wat n beeldende foto's... prachtige tocht en mooie ontmoetingen, wat wil n mens nog meer. Toitoitoi morgen! 😍😘💋
  3. Stella:
    14 mei 2018
    Je me rends compte que tu te régale avec ce voyage ma sœur !! Je suis très heureuse pour toi !! Bonne route jusqu'à Tournai ! 😘😘
  4. Hein:
    14 mei 2018
    Als het geen feest is maak je er wel een feest van. De mooiste plekken weet je te vinden en de lekkerste hapjes ook. Veel succes de komen dagen en natuurlijk voor de hele reis.
  5. Emmie en Alma:
    14 mei 2018
    Is dit om een kort verhaal lang te maken.
    Wel weer een prachtig verhaal en mooie foto's. Ga zo door. Goede reis verder.
  6. Hanny:
    14 mei 2018
    Je kan een boek schrijven, met al die belevenissen . Heerlijk .lekker dat je zo goed gaat, houw vol. Zal best wel zwaar zijn ,maar ook heel mooi.
    Genieten.