Anna & Anja down under in Australië 3 - 29 april 2018

15 april 2018 - Nationaal park Kakadu, Australië

De 3e en laatste dag van de tour stond in t teken van Litchfield national park. Op weg daarnaartoe kwamen we langs Banyan Tree café. Gids Kate liet daar zien hoe een Banyan Tree eruit ziet en hoe hij leeft. Het is een parasiet die zich nestelt in een andere boom, en die vervolgens heel langzaam wurgt en overneemt. Hij heeft veel luchtwortels die recht naar beneden hangen en ook weer opnieuw wortelen in de grond. Bij nader inzien hadden wij deze boom al diverse keren gezien, ook in Brisbane. De volgende stop waren de Termite Mounds aan de beurt. Dit zijn  termietenheuvels die meters hoog kunnen worden. Als bouwmateriaal gebruiken de termieten aarde, uitwerpselen en spuug. Op één plek stonden een stel termite mounds in één lijn tussen noord en zuid. Gids Kate vertelde dat dit magnetic termite mounds waren; door ze zo te bouwen hadden ze 's morgens de zon aan de ene kant en 's middags aan de andere kant. Een termietenvolk bestaat uit een koningin, werksters en soldaten. De soldaten beschermen het volk tegen bijvoorbeeld mieren. Soms worden er nieuwe koninginnen geboren. Die moeten dan de mound verlaten en zelf een nieuw volk stichten. De leeftijd van de koningin kun je afmeten aan de hoogte van een termietenheuvel. Elk jaar groeit zo'n heuvel met 10 cm. Een koningin van 40 jaar heeft dus een termietenheuvel van 4 meter. Koninginnen kunnen 70 jaar oud worden. De maximumhoogte van een termietenheuvel is dus 7 meter. Als de koningin doodgaat, vertrekt het volk uit de termietenheuvel en zoeken zij een nieuwe koningin en bouwen ze n nieuwe woonplek. Verlaten termietenheuvels worden vaak overgenomen door mieren. Op deze plek zagen we ook voor het eerst green ants, mieren met een knalgroene kont. Gids Kate vertelde en demonstreerde dat als je aan de kont van zo'n mier likt, dit naar citroen of limoen smaakt. Natuurlijk heeft Anna dit meteen geprobeerd, en inderdaad, het is echt waar. Aboriginals gebruikten de mieren om er citroenwater mee te maken. De mieren werden op tijd uit het water gevist; Aboriginals zijn nl. erg zuinig op alles wat leeft en gebruiken niet meer dan wat ze nodig hebben om te overleven. Na al deze informatie in de hitte waren we wel toe aan wat afkoeling. We gingen lekker zwemmen bij de watervallen van Florence Falls en later ook bij de stroomversnellingen van Burley Rock hole. Hierna bracht Kate ons terug naar de bewoonde wereld in Darwin en zat de tour erop. Tijdens de tour kregen we de uitdaging om een originele foto te maken met Kate's mascotte, een speelgoedkrokodil die luisterde naar de naam Clive. Iedereen in de groep was er druk mee. Op de laatste avond kregen we de uitslag van de fotowedstrijd en hebben we nog met de hele groep samen een hapje gegeten. Anna viel in de prijzen en kreeg een jug cider als beloning. Die hebben we ons goed laten smaken!

1. Emmie en Alma:
    23 april 2018
    mooi deze verhalen en interessant om te weten, geniet nog even zodat wij ook nog even kunnen genieten.
    Groetjes Emmie en Alma