Naar de Pyreneeën en terug

12 juli 2018 - La Rochelle, Frankrijk

Zo, daar ben ik weer en mijn eerste echte grote tegenvaller is geschied. Op de een na laatste dag, ik was op weg naar Rochefort en ik was nog maar 5 km van de camping verwijderd toen ik over een pont Transbordeur de Charente wilde oversteken. Un pont transbordeur is een soort lift die je over de rivier brengt, deze over de Charente, is de enige overgebleven in Frankrijk en in totaal zijn er maar 6 van deze bruggen in Europa. Hoe dan ook, de brug was gesloten voor onderhoud en dus moest ik met een fiets pontje over. Zoals ook de vorige keer ging het redelijk steil naar beneden, maar deze keer ben ik op de fiets gebleven en heb vol in de remmen geknepen, en dat ging prima. Op de boot bleek dat ik alleen 50 euro had en dat de overtocht 1.80 moest kosten, de kapitein gaf aan niet te kunnen wisselen. Dus ik vroeg of ik dan van de pont afmoest, eigenlijk moest dat wel, maar toen bleek dat het zondag was en ik dus nergens kon wisselen, keek hij in zijn kassa en bleek dat hij toch kon wisselen. Dus, prima overtocht, maar aan de overkant was de kade behoorlijk veel hoger dan de boot, de fiets moest dus opgetild, de kapitein zou wel helpen, hij greep de voorkant van de fiets en begon te trekken terwijl ik de achterkant moest optillen, dat ging wat minder snel en we hoorde een plons. In eerste instantie geen idéé wat het kon zijn, tot dat bleek dat ik geen batterij meer had. De diepte van de rivier op dat moment was ongeveer 4 meter want het was in de monding en het was vloed. Met Eb om 3 uur s'nachts zou het nog steeds 2 meter zijn. De batterij zou zeker niet meer werken, dus proberen hem op te vissen was niet erg zinvol, behalve natuurlijk voor het milieu. De kapitein heeft beloofd het te zullen melden zodat hij zou worden opgevist door de verantwoordelijke instantie.
Zonder ondersteuning is mijn reis niet mogelijk, daarvoor is mijn fiets met bagage te zwaar, ik moest dus een nieuwe batterij zien te vinden.
De laatste 5 km naar de camping op eigen kracht gefietst, waardoor mijn linker knie direct al begon te protesteren.
Daar aangekomen internet afgestruind om te kijken of ik ergens een batterij zou kunnen kopen. Nu heeft elke systeem een andere batterij en mijn systeem is al 9 jaar oud, wat in deze tak best oud is aangezien er zoveel is ontwikkeld op dat gebied.
Een batterij vinden zou puur toeval zijn.
Anna is die zelfde avond ook het internet op gegaan om te kijken of ik er een in Nederland kon kopen, ik ging die week toch even terug, maar dat bleek ook niet mogelijk, deze systemen worden niet meer gemaakt.
Van mijn buurman op de camping, die onderweg is naar Marocco op de fiets, begreep ik dat in La Rochelle een grote speciaal zaak voor electrische fietsen zit, misschien zouden die mij kunnen helpen. Ik moest sowieso de volgende dag in la Rochelle overnachten.
Dus 40 km rustig aan, extra vroeg vertrokken en uiteindelijk vroeg in de middag op bestemming aangekomen. De winkel was gesloten want het was maandag.
Dus even gegeten en meteen door naar mijn Airbnb adres, daar kon ik ook mijn spullen laten staan tijden mijn reis naar Nederland. De volgende dag naar de fietswinkel, maar die hadden geen batterij voor mij.
Anna had ondertussen wel een zaak gevonden waar ik een heel nieuw systeem kon bestellen in Amsterdam en die zou ik dan woensdag 11 juli kunnen ophalen.
Dus systeem besteld voor 950 euro, een batterij zou 600 ongeveer kosten, op zich dus redelijke deal. Bij de winkel dus met een monteur afgesproken dat hij het systeem voor 250 euro er in zou zetten. De fabrikant van het systeem is niet erg te spreken over franse fietsenmakers, maar ik heb de handleiding vertaald en ik geloof dat ik het allemaal goed snap. Ik heb dat nog even gecheckt met de zaak toen ik de set ging ophalen en hij bevestigde dat ik het goed had begrepen. Dus ik heb er vertrouwen in.
Ik ben nu alweer bijna terug in La Rochelle en ga dus de set afleveren bij de fietsenmaker, die zal er waarschijnlijk morgen aan beginnen.
De verhuizing is ook goed gegaan, met dank aan Anna en Ivar. Mijn huis in Zandvoort is leefbaar ondanks de stapels dozen, dus als de fiets weer ondersteund is ga ik weer op weg. Op naar de laatste 7 weken van mijn trip.
Wordt vervolgd.....

1. Anna:
    12 juli 2018
    Met je nieuwe set elektrische ondersteuning gaat het helemaal goed komen, daar heb ik alle vertrouwen in. Op naar n heerlijk relaxte laatste etappe lieverd, jij zoeft straks zo over t Franse, Belgische en Nederlandse land naar huis! 😘
  2. Hanny:
    12 juli 2018
    Anne kan niet wachten ,mooi he.
    Wat zonde de ,en wat een hoop geld. Voor de ondersteuning . Maar je gaat weer, ondanks alles ,top.
    Hoop dat dit het ergste is geweest.
    Sterkte en succes .
  3. Nel robberegt:
    12 juli 2018
    Succes verder en sterkte.
  4. Hein:
    13 juli 2018
    Triest voor je, maar zeker niet te vangen door een probleem. Denk dat het wel goed gaat komen, mede vanwege je doorzettingsvermogen. Sterkte
  5. Emmie en Alma:
    13 juli 2018
    ik vrees dat ik allang gestopt zou zijn, dus petje af.
  6. Debora:
    14 juli 2018
    Dat is wel balen en een hoop geld ,maar wat een doorzetter ben je en fijn dat het op deze manier opgelost kan worden .Lekker genieten van de laatste weken .