Naar de Pyreneeën en terug

1 juli 2018 - Saint-Agnant, Frankrijk

Wat een heerlijke week was het, het weer was geweldig en de 5 dagen met Anna waren fantastisch.
Op vrijdag 22 juni ging ik haar ophalen vanaf Bordeaux, dat was echt wel een gedoe, maar terug was niet veel beter, Anna's vlucht had ruim een uur vertraging dus kwamen we over 23 uur aan bij de Airbnb in Bordeaux, dat was voor de verhuurder niet erg fijn, maar we hebben wel prima geslapen en waren op tijd op het station om een lekker ontbijtje te scoren voordat we op onze trein om 8.29 naar Lesparres stapten. Daar aangekomen moesten we een uur wachten op de enige bus die naar Montalivet ging in die week, hij gaat alleen op zaterdag en en maar 1 keer en dat is om 10.55. Eenmaal in de bus bleek dat, ivm de Harley Davidson motor show in Montalivet, de bus niet verder ging dan Vendays, dat is 10km van onze camping vandaan, en bedankt!!. Typisch Frankrijk, zoek het verder maar uit.
Gelukkig waren er twee jonge dames voor ons die net zo verast waren als wij en kwam Anna op het lumineus idéé om ze te vragen om een taxi te delen, dat wilde ze wel en aangezien ik op de heen weg ook al een taxi moest nemen had ik het kaartje nog in mijn portemonnee en kon ik ze bellen. Alles is dus goed gekomen.
Om in herhaling te vallen, we hebben heerlijk genoten van onze dagen samen en hebben ook nog een nacht op het strand geslapen, althans tot 5 uur, daarna vond ik het koud en zijn we terug gegaan naar de tent.
De terugweg hebben we het beter aangepakt.
Voor de camping stonden een aantal Renaults met op de zijkant stikkers van Renault Mobility, er stond bij dat je een app kon downloaden en dan een auto kon reserveren vanaf 5 euro per uur, wat een uitkomst!!!
Ik heb een auto gereserveerd om Anna naar het vliegveld in Bordeaux terug te kunnen brengen, had ik dit maar eerder geweten, dan was dat een betere en goedkopere oplossing dan de trein, Bus, Taxi en Airbnb oplossing van de heen weg.
Behalve een klein misverstand bij het starten van de huur ( ze hadden mijn gereserveerde Clio veranderd in een Captur) is de rit uitstekend verlopen, maar jammer genoeg was de vlucht van Anna met bijna 3 uur vertraagd en was de arme schat pas om 3 30 de volgende ochtend thuis.
De volgende dag ben ik ook weer verder getrokken, mijn plan was om naar de Verdon te fietsen en daar de pont te nemen om de Gironde over te steken en in Royan te overnachten.
Deze keer was de pont echt een boot, vergelijkbaar met de boot die naar Texel vaart, dus geen probleem voor mijn fiets.
Aan de kust bij Royan is het strand weer heel anders dan in Montalivet omdat je daar bij de monding van de rivier zit, dat is gelijk ook het begin van de muggen aanvallen op mijn lichaam, ze vinden mij heerlijk en kunnen niet bij mij wegblijven, ondanks de enorme hoeveelheden muggenspray en anti muggen armband. Het is niet fijn, maar ik moet er mee leren leven.
Bij Royan langs de kust is het een beetje rotsachtig en je ziet daar leuke vissers hutjes op palen, waar grote netten aan hangen, hoef je lekker als visser de zee niet op, maar kan je vanaf je terras zo je vis binnen halen, heet dat dan ook thuiswerken?
De volgende dag had ik er zin in en ben ik naar Ile d'Oleron gefietst, daar een leuke kleine camping municipal op het strand gevonden waar op zaterdag 30 juni ook nog een vuur feest zou worden gehouden, leek mij helemaal gezellig. Overdag dus lekker over het eiland rond gereden, maar eerst even op de markt lekker 6 oesters gegeten voor 2.40, daar kan je niet eens een sandwich voor kopen. Heerlijk vers zo uit zee gehaald die ochtend.
Op L'ile d'Oleron staan allemaal leuke gekleurde huisjes en het barst er van de Oesters kwekers, overal in zee zie je platen liggen op ijzere constructies, die platen zijn met een soort net bedekt waar meestal gekookte mosselschelp aanzit, het oesterbroed hecht zich aan de mosselschelp en groeit daar tot een bepaalde grote. Iets meer van zee af zijn op het hele eiland vierkante bassins die bij eb gevuld worden met zeewater, daar groeien de oesters, garnalen en mosselen verder tot ze de gewenste maat hebben. In de middag ben ik nog even een paar uurtjes op het strand geweest en daarna weer terug voor het feest.
Onderweg was het mijn bedoeling om wat garnalen bij een kweeker te halen maar die gaf aan dat ze nog te klein zijn, over 2 weken zijn ze groot genoeg, ik moest mijn avond maaltijd opnieuw bedenken en koos voor een mosselsoep, kant en klaar, die was daar ook te koop. De kweeker vroeg naar mijn fiets en waar ik vandaan kwam, hij vond mijn verhaal zo leuk dat ik ook nog 3 oesters van hem kreeg en een grote handvol mosselen, daarmee kon ik mijn avond maaltijd van maken samen met de courgette en het brood dat ik nog had liggen. De soep hangt nu aan mijn fiets, dat is wel extra gewicht want het zit in een glazen pot, maar ja, ik kon natuurlijk niet zeggen dat ik de soep niet meer nodig had na zijn vriendelijk gebaar. Dus vanavond staat er Mosselsoep op het menu.
Het feest was heel gezellig met een leuke band en stalletjes met eten en drinken.
Er was dagen ervoor gewerkt aan een houte Fenix op een vlonder in het water vlak achter de camping. De Fenix werd rond 22.30 aangestoken waardoor een mooi vuur ontstond. Rond 23.30 begon het plots te regenen en te onweren waardoor het feest in een keer over was. Het was te gevaarlijk om door te gaan.
Vandaag is het weer heel mooi en warm weer. Ik ben nu onderweg naar Rochefort waar ik zal overnachten en morgen fiets ik naar La Rochelle.
Ik heb in la Rochelle een Airbnb geboekt waar mijn fiets en mijn bagage tot 12 juli in de garage mag blijven staan, op 4 juli neem ik de trein naar Bordeaux om voor een weekje terug naar Nederland te vliegen.
Ik ga 6 juli de overdracht van mijn nieuw huis tekenen en 9 juli verhuizen. Daarna ga ik weer verder met mijn reis.
Als er geen bijzonderheden zijn zal ik pas weer op 12 of 13 juli onderweg zijn en de blog weer updaten.

Tot dan

1. Emmie en Alma:
    1 juli 2018
    Zo wat een verhaal weer. Is het niet een beetje omslagtig voor een weekje terug en dan in die week ook nog verhuizen, ik zou het niet meer kunndn. Chappeau
  2. Maggy:
    1 juli 2018
    Ook wel weer eens lekker samen !
    Heerlijk,superverse vis.
    Hoor wel of je nog een bedje in A'dam nodig hebt.
    Nog 1 handtekening!
  3. Hein:
    1 juli 2018
    Mijn complimenten voor de energie die je aan de dag legt. Reizen met avonturen en dan ook ff verhuizen. Ik merk wel dat je van alles geniet en plezier hebt.
  4. Hanny:
    1 juli 2018
    Nou hoe dan ook leuke week met Anne gehad. Was wel even lekker na 3 mnd.? 😂😂 wel even druk ,tekenen en verhuizen . Het is hier al dagen 30 gr. Echt Zandvoort weer.
    Succes sterkte.
  5. Ilna:
    1 juli 2018
    Dat klinkt allemaal supergezellig! Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt. En wat fijn om je snel weer te zien....